רבים שואלים אותי - למה אתה קורא לזה "פיתוח עסקי" אם זה בכלל במגזר הציבורי?
או! שאלה מעולה. טוב ששאלתם. אז בואו נדבר קצת על פיתוח עסקי-מוניציפאלי.
אחד המונחים היותר שגורים (שלא לומר שחוקים) במשרדי הממשלה והרשויות המקומיות בשנים האחרונות הוא – "פיתוח כלכלי". במקור המונח נועד לבטא הגדלת הכנסות או מיצוי פוטנציאל כלכלי, אבל עם הזמן הוא התרחב ותחתיו נכנסו גם היבטים של פיתוח איזורי, פיתוח תעסוקה ואף פיתוח סביבתי וחברתי.
כמובן, הכל טוב ויפה וגם חשוב. אבל כמאמר הפתגם – תפסת מרובה לא תפסת. הבעיה היא ההתפזרות. כשאנחנו מתפזרים אנחנו לא מצליחים לרכז את המאמצים שלנו ובסופו של דבר לא משיגים את התוצאות הרצויות (אגב, זו באופן כללי בעיה בהבנת אסטרטגיה בארגונים ציבוריים. אבל על כך באמת בפוסט נפרד).
לכן, הטרמינולוגיה הנכונה לדעתי היא "פיתוח עסקי-מוניציפאלי".
"אבל", תשאלו, "למה ארגון ציבורי צריך להשתמש במילה 'עסקי'? אנחנו הרי לא עסק, המטרה שלנו לא להרוויח אלא לתת שירות לתושבים. זה מרגיש לא כל כך נוח".
בדיוק. וזו הסיבה הראשונה. להוציא אותנו מאיזור הנוחות. קצת להתגרד ולזוז בכסא.
פיתוח עסקי הוא בראש ובראשונה היכולת לצאת מה"שוטף". היכולת לחשוב מחוץ לקופסא, ליזום, לאתר, לפתח ולממש הזדמנויות לפיתוח וצמיחה עבור הארגון שלנו. ובכך אין הבדל אם מדובר בארגון עסקי למטרות רווח או בארגון ציבורי.
הסיבה השנייה לשימוש במונח "עסקי" היא כי גישה עסקית היא ממוקדת תוצאות. בואו נפרק את המונח הזה לשני מרכיביו:
ממוקד – על כך כתבתי מקודם, אסטרטגיה היא מיקוד. מה אנחנו עושים אבל גם מה לא.
תוצאות - בעלת יעדים שניתן למדוד, של תוצרים בעלי ערך. אחת מהתסמונות הבעייתיות במגזר הציבורי היא מיקוד יתר בתהליכים. אין ספק, התהליכים גם חשובים, אבל גישה עסקית לא נשארת רק עם התהליכים אלא במה שיוצא מהם (לאו דווקא רווח, כל תוצאה שנחליט. אבל שתהיה תוצאה).
הסיבה השלישית לשימוש במונח פיתוח עסקי היא שאני רוצה שנתמקד בפיתוח וצמיחה כלכלית של הרשות המקומית עצמה.
אין ספק שפיתוח של תעסוקה איכותית, סביבה וקידום איזוריות הם דברים סופר חשובים, וטוב שהם נשארים במסגרת ה"פיתוח הכלכלי" עם מטרותיו ויעדיו.
אבל כדי שנוביל (וכאמור, נשיג תוצאות) לעצמאות כלכלית, הגדלת ההכנסות של הרשות, פיתוח מנועי צמיחה כלכליים לרשות – אנחנו צריכים לחשוב על פיתוח עסקי.
גישת הפיתוח העסקי-מוניציפאלי משלבת עקרונות מהעולם הכלכלי, העולם הציבורי, והעולם העסקי (כגון יזמות, יצירת ערך, שיווק ואסטרטגיה עסקית ועוד) ומאגדת הכל ביחד, כשה"למה" הוא כמובן – כדי לתת שירות טוב יותר לתושבים (או כל מטרה אחרת שתגדירו).
אז נאמלק - פיתוח עסקי-מוניציפאלי זה:
יציאה מאיזור הנוחות (מעבר מ"שוטף" ל"פיתוח").
מיקוד בתוצאות.
פיתוח מנועי צמיחה כלכליים עבור הרשות.
ואיך מתחילים לממש את זה? על כך בפוסט הבא..
קישור לפוסט בפייסבוק -
Comments